הרב ברוך שלום הלוי אשלג. מאמרים, בחי' היסוד.
הנה הרצון לקבל מתבטא במוחא וליבא, ועי"ז שהאדם מתקן את זה שיהי' בעמ"נ להשפיע, אזי הוא יכול לקבל את השפע העליון.
ונבאר עכשיו את בחי' הרל"ק בלבא. הנה הלב נק' בחי' רצון וחשק להנאות. לכן אם האדם יכול לתקן את מעשיו, באופן שיכול לוותר על כל מיני הנאות שבעולם, במקרה שהוא רואה שלא יהי' מזה שום תועלת לכבוד שמים, אזי הוא זוכה לקבל תענוגים אמיתיים, משום שלא יהי' עכשיו לתועלת עצמו.
וע"ד הרמז מרומז בפסוק ויפן כה וכה בחן רצון הימין שבו, והשמאל שבו וירא כי אין איש אין בהם להביא למטרת הבריאה, מדרגת איש בקו אמצעי. ויך את המצרי. ופרש רש"י שראה שאין שום דבר טוב יצא מהבנתו בתורה מחלציו. היינו שראה שמהמצרי הזה, היינו ממעשה הזה, לא תהי' שום תועלת.
ויך את המצרי, עם זה שלא נתן למלא את רצונו ודחה אור חוזר, דחה רצונו הנאת עצמו את מבוקשו. וזה נקרא שהמית את מעשה ומחשבה לאחיזת הרצל"ק לעצמו של המצרי הזה, הנכלל בבחינתו בלבו. וכמ"כ הנאת השכל היא רק בזה שעושה מה שהוא מבין מה שהוא עושה. ובשיעור אור חוזר הנדחה מקבלה לעצמו שעושה דברים שהם נגד שכלו, שהשכל מחייב אותו אחרת, היינו היסורים הרגש חיסרון שבו נמדדים לפי שיעור ההתנגדות לשכלו.
ובזמן שהאדם הולך למעלה מהשכל, אז כשיתנו לו את השכל המחייב את כל עבודתו, לא יקבל השכל להבנת פנימיות התורה, מצד הרצל"ק המונע הוא יכול לומר שמקבל את הכל רק עבור להשפיע, כי מצידו הוא יכול לוותר על השכל. אז הוא יכול לזכות לבחי' אור האמונה, שיכול לוותר, שאין כוונתו לעצמו, והוכחה לזה שרואים שעושה הכל אפי' שהם כנגד השכל. ממילא הוא מוכשר לקבל את אור האמונה, ויכול להיות בטוח שכוונתו להשפיע.
משא"כ כשאינו יכול לעבוד בבחי' אמונה, אלא רק מה שהשכל מחייב, היינו לפי הרצל"ק, ממילא שנשאר בתוך הצמצום. לכן צריכים ב' עבודות, על מטרת רצונו לקבל, ועל מטרת רצונו להשפיע. היינו מוחא וליבא.
אור חוזר למדנו בעולם א"ק(אדם קדמון)בו הכלים עקודים בכלי אחד, ואין אפשרות אחרת, רק לפעול ברצון דעליון, לכן נקרא קו אחד.
התחלנו ללמוד עולם הנקודים היוצא מחיצוניות פרצוף ס"ג דא"ק, ובו שתי קווים, אפשרות "בחירה" בן רצל"ק לרצון להשפיע, שגרמה לשבירת הכלים ונפילתם לבי"ע(בריאה יצירה עשיה)ובכך החלה אחיזת הרצל"ק המאפשרת בריאת אדם.
ובהמשך יציאת עולם התיקון הנקרא ברודים הוא עולם האצילות, בו שלוש קוים המאפשרים לבחור בדרך יעקוב אבינו בדרך קו אמצעי
בראשית ל'
לז: וַיִּקַּח לוֹ יַעֲקֹב מַקַּל לִבְנֶה לַח וְלוּז וְעַרְמוֹן וַיְפַצֵּל בָּהֵן פְּצָלוֹת לְבָנוֹת מַחְשֹׂף הַלָּבָן אֲשֶׁר עַל הַמַּקְלוֹת.
לח: וַיַּצֵּג אֶת הַמַּקְלוֹת אֲשֶׁר פִּצֵּל בָּרֳהָטִים בְּשִׁקֲתוֹת הַמָּיִם אֲשֶׁר תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת לְנֹכַח הַצֹּאן וַיֵּחַמְנָה בְּבֹאָן לִשְׁתּוֹת.
צאן הם, צאן מרעיתך, עם ישראל.
תָּבֹאןָ הַצֹּאן לִשְׁתּוֹת מים, ואין מים אלה תורה - ידע פנימיות התורה.
לט: וַיֶּחֱמוּ הַצֹּאן אֶל הַמַּקְלוֹת וַתֵּלַדְןָ הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּטְלֻאִים.
מג: וַיִּפְרֹץ הָאִישׁ, מְאֹד מְאֹד; וַיְהִי-לוֹ, צֹאן רַבּוֹת, וּשְׁפָחוֹת וַעֲבָדִים, וּגְמַלִּים וַחֲמֹרִים. מהו איש ?
בראשית פרק לא' פסוק יב'
יב: וַיֹּאמֶר, שָׂא-נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה כָּל-הָעַתֻּדִים הָעֹלִים עַל-הַצֹּאן, עֲקֻדִּים נְקֻדִּים, וּבְרֻדִּים: כִּי רָאִיתִי, אֵת כָּל-אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ.