ננסה לפתוח יותר.
תמצית סיפור המרגלים, לענייננו - משה שלח ראשי השבטים לרגל הארץ. פרט לכלב בן יפונה ויהושוע, כדי לא לאבד מעמדם בחרו שאר ראשי השבטים להוציא דיבת הארץ רעה. להוציא שם רע על פנימיות התורה המכונה ארץ ישראל. ארץ=מלכות=אישה=רצון=ועוד רבים כינויי הרצון.
ישראל=המשליט הרצון להשפיע שבו(ימין אברהם)על הרצל"ק שבו(שמאל יצחק)שילוב הנקרא יעקוב ההולך מרצונו(והיה העקוב למישור)בדרך להפוך לישר אל.
או מצד הטומאה, כלומר זה שהרצל"ק מולך(מלך)עליו, בחינת עובד אלוהים אחרים. בימינו ישמעאל ובשמאלו עשיו, ואין בו דרך יעקוב היא היא דרך הקו האמצעי ישראל. למניעת גאווה(רצל"ק)לא מדובר במוסלמי, נוצרי וכו' כי גוים בפנימיות הם כינוים לרצונות לקבל שבאדם.
באות נו' בסולם דלעיל הבחינו בעצמכם, ארץ ישראל היא פנימיות התורה, לא חול ואדמה.
באות ס-סא', מי היא מצרים שבתורה ? ומי היא ארץ ישראל שבתורה ?
באות סב' מתגלה פתח לחכמה. אשכולות התלוים על התורה הם תושב"ע, דרש, אגדה.
כמובא, רבנו בחיי, במדבר י״ג:כ״ו
"וראיתי במדרש וישאוהו במוט בשנים, אלו יהושע וכלב. ובמחובר נקרא זמורה, וכשנתלש קראו מוט, ולא היה בהם בכל העשרה כח לשאת אותו מוט ויהושע וכלב נשאוהו לבדם, ולכך וישאוהו במוט בשנים, וזהו היה רמז להם שהם ראוים ליכנס לארץ ולהיות להם אחוזה בתוכה." סוף ציטוט. כך גם באות סט' בזוהר דלעיל.
כלומר עשרה ראשי השבטים ניסו להרים האשכול ולא הצליחו, כי כרתו אותו מהדרש והאגדה והיה כבד להם להרימו, לפרשו. יהושוע וכלב פרשו, על פי הסוד את הפשט והוקל, כלומר נתבאר לטוב. האם פרוש שלא על פי הסוד הוא הרע שבתורה ?
ומוסיף באות סו'- "מה אמרו. אם חפץ בנו ה׳ ונתנה לנו, דהיינו כיון שאדם משתדל ברצון הלב להקב״ה, יזכה בה כי אינו רוצה ממנו אלא הלב, וישמרו אותו רושם הקדוש. שהוא ברית הקדש, יסוד" יזכה בא בארץ ישראל, כלומר להשיג פנימיות התורה. ומה הקשר לברית היסוד אותה אנו מכירים כשמירת העיניים וכו' ואיך הדברים מתחברים לכניסה לפנימיות התורה. אנו גם מכירים ברית היסוד, כברית המילה, מילה הנאמרת? מילה הנכתבת ? הברית המוכרת מן הפשט היא ברית בן הבתרים, בן אברהם לאלוהים, בראשית טו' ז וַיֹּאמֶר, אֵלָיו: אֲנִי יְהוָה, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים--לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, לְרִשְׁתָּהּ. ח וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי יְהוִה, בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה.
כלומר איך אדע שזרעי ירש את ארץ ישראל את פנימיות תורת ישראל. והתשובה פסוק יג וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה.
כלומר, זרעך יהיה עבד לרצל"ק, ובכך תדע שיכנסו לארץ ישראל לפנימיות התורה להנצל מאחיזת הרצל"ק.
אך איננו עוסקים בכך, אלה בשאלה מהי הברית שעלינו לקיים כדי לזכות להכנס לפנימיות התורה.
ובכדי לענות אני נדרש לעבור על הברית שלהבנתי היא שאת הפשט, מפרש רק הסוד, ובטח שלא אדם האחוז ברצל"ק שיפרש מדעת הרצל"ק. כי הדהד במוחי המשפט השגור בפי המקובלים, לא נהנתי מהעולם הזה באצבע הקטנה. ומוזר לא נהנו מסעודה, קורת רוח וכו'. עד שנזכרתי בסיפור השגור בפי לומדי בעל הסולם, שביקש מנכדו לזרוק לפח כתבים שלו, הנכד לא זרק הכתבים הידועים היום כ פרי חכם ועוד, בכתבים אלו ניכר שבעל הסולם מביא דעתו שהשיג בקודש, ואף על כך בחר לזורקם כי אינם מביאים רק הסוד מהזוהר וכו'.
ולכן לי ברור שזו כוונת שמירת ברית המילה. וגם מתישב בנזקים שגורמים פרשני הפשט כמו ותקא הארץ את הלהט"ב, ועתה שאנו יודעים בוודאות שארץ היא פנימיות התורה, ולכן הפרוש הוא שפנימיות התורה תקיא מפרשי הפשט מדעתם.
אפשר להוסיף הפשט, הוכח תוכיח את עמיתך, לעומת לשון הסוד בגמרא - "אם תאמר, טול קיסם מבין שיניך, ישיב, טול קורה מבין עינך. וממשיך, תמהני אם יש בדור הזה מי שיוכל להוכיח". כפשטו אומר אל תוכיח. תקן עצמך ולא הזולת.
אפשר גם בשאמרו אבות "אל ירבה אדם שיחה אם האישה, קל וחומר באשת חברו." ולפי הסוד, אל ירבה אדם עיסוק ברצל"ק, קל וחומר, ברצל"ק של חברו.
אם נמשיך עד שתהפך התורה, מטוב הבא רק מן הרע, לטוב שאינו יחסי לרע כלומר "נתתי לפניך את הטוב, ואת הרע ובחרת בחיים." כמובא באות נח' בזוהר דלעיל.