"כב) והנך רואה איך ה' שיעורי קומות של ע"ס יוצאים ע"י ה' מיני זווג דהכאה של המסך, המשוערים על ה' בחינות עביות שבו. ועתה אודיעך טעם הדברים," (1) "כי נודע שאין אור מושג בלי כלי," בלי כיסוי והלבשה על בחינת הרצון לקבל שבו(לאחר הצמצום אפשר לקבל רק בהשפעה/בהתגברות על הרצון לקבל) "גם ידעת שה' בחינות עביות הללו" שבנברא לאחר הצמצום "באות מה' בחינות העביות שבבחי"ד, שמטרם הצמצום היו ה' כלים בבחי"ד" ד' בחינות ושורשן "שהלבישו להע"ס כח"ב תו"מ, כנ"ל באות י"ח, ואחר הצמצום א' נכללו בה' בחינות של המסך," עביות/רצון/השתוקקות למשוך האור "אשר עם האו"ח שהוא מעלה," בכח הקשיות/התגברות שלא לקבל לעצמו "הם חוזרים להיות ה' כלים מבחינת או"ח על הע"ס כח"ב תו"מ, במקום הה' כלים שבבחי"ד עצמה שמטרם הצמצום. ועל פי זה מובן מאליו שאם יש במסך כל ה' בחינות עביות הללו," רצון לקבל עליו יכול התגבר "אז יש בו ה' כלים להלבשת הע"ס, אבל בעת שאין בו" חסר בו רצון שיוכל להתגבר עליו "כל הה' בחינות, כי חסר לו העביות דבחי"ד," רצון לקבל דבחי"ד, (ויתבאר בהמשך למה ואיך חסר) "הרי אין בו אלא ד' כלים, וע"כ אינו יכול להלביש" באו"ח. יכול "רק ד' אורות" המשויכים לכלים "חו"ב תו"מ, והוא חסר מאור אחד שהוא אור" שהיה צריך להתקבל ב "הכתר, כמו שחסר לו כלי אחד שהוא העביות דבחי"ד. וכמו כן, בעת שחסר בו גם בחי"ג" רצון לקבל דבחי"ג, (ולא מסביר כאן איך חסר, וכו') "שאין בהמסך רק ג' בחינות עביות דהיינו רק עד בחי"ב, הרי אז אין בו רק ג' כלים וע"כ אינו יכול להלביש רק ג' אורות, שהם בינה ת"ת ומלכות, והקומה חסרה אז מב' האורות כתר וחכמה, כמו שחסרה מב' הכלים בחי"ג ובחי"ד. ובעת שאין במסך רק ב' בחינות עביות דהיינו מבחינת שורש ומבחי"א, הרי אין בו אלא ב' כלים, וע"כ אינו מלביש רק ב' אורות שהם אור ת"ת ואור מלכות, ונמצאת הקומה חסרה מג' אורות בח"ב, כמו שחסרה ג' הכלים שהם בחי"ב ובחי"ג ובחי"ד. ובעת שאין במסך רק בחינה אחת דעביות, שהוא בחינת שורש העביות לבד, הרי אין לו אלא כלי אחד, לכן אינו יכול להלביש רק אור אחד, שהוא אור המלכות, וקומה זו חסרה מד' אורות כח"ב ות"ת, כמו שחסרה מד' הכלים שהם עביות דבחי"ד ודבחי"ג ודבחי"ב ודבחי"א. הרי ששיעור הקומה" קומת האור "של כל פרצוף תלוי בדיוק נמרץ בשיעור " בהתגברות על "העביות שיש במסך, שהמסך דבחי"ד מוציא קומת כתר, ודבחי"ג מוציא קומת חכמה ודבחי"ב מוציא קומת בינה, ודבחי"א מוציא קומת ת"ת, ודבחינת שורש מוציא קומת מלכות."
1 – שיטת הלימוד. קודם מפרט מבלי להסביר(אולי אפשר לומר פרוט השתלשלות טכנית/שלב אחר שלב)ואח"כ "טעם הדברים" ויש/אפשר להבין בטעם הדברים סיבה שאינה טכנית.
"ע"ד מתחילה למגמר והדר למיסבר" קודם גומר לפרט ואח"כ מסביר. (לעניות דעתי שיטה זו היא כעין חרב בכניסה ללימוד, שמי שרוצה/מורגל להבין עכשיו/לקבל לעצמו עכשיו, ואפילו, כל הרוצה להבין בשכלו, שכל של רצון לקבל, ולא לרכוש קודם המושגים הטכניים כשפה חדשה עד שיזכה לשיווי צורה לשכלו של בעל הסולם, יעמוד מולו, הרצון לקבל שלו, כחרב המתהפכת... במילים אחרות ההבנה אינה שכלית, יש לשנן/לרכוש צורת מחשבת הבריאה.)
"אין אור בלי כלי" – אפשר לקבל אור רק בכלי השפעה.
מגדיל רצונו לקבל, להשתמש בו רק על מנת להשפיע, נבחן שעולה בעולמות דקדושה. ככול שמשפיע יותר מקבל גם האור/הידע העובר דרכו.
מגדיל רצונו לקבל, להשתמש בו לקבל לעצמו, נבחן שנמצא בעולמות דטומאה. שתמיד ירגיש חסרון גדול יותר ויותר.
ושוב נזכיר האדם בעולם הזה לא יצא ממצב זה של פרצופין דקדושה, צמצום א הנחשב לדין, ויתבאר עוד בהמשך.