כתב נושא: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה  (נקרא 10875 פעמים)

מנותק נסין

  • Full Member
  • ***
  • הודעות: 143
    • ראה פרופיל
בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« Reply #15 ב- : December 21, 2020, 17:40 »
יב) ואמשול לך מהויות דעולם הזה, למשל האדם המתכסה ומעלים את עצמו במיני כיסוים ולבושים שלא יראנו חברו ולא ירגישו, הכי יעלה על הדעת שהוא עצמו יש לו איזה התפעלות משהו של העלמה וכדומה מחמת ריבוי הכסוים שמתכסה, כן למשל הע"ס שאנו קוראים בשמות כתר חכמה בינה חסד גבורה ת"ת נצח הוד יסוד מלכות, הם רק עשר כסוים שא"ס מתכסה ומתעלם בהם, אשר הנשמות העתידים לקבל ממנו יהיו מחויבים לקבל באותם השיעורים והע"ס מודדים להם, ונמצאים המקבלים מתפעלים על ידי המספר הזה שבע"ס, ולא כלל אורו ית' שהוא אחד יחיד בלי שינוי, משא"כ המקבלים נחלקים לעשר מדרגות ממש לפי תכונת השמות הללו. ולא עוד אלא אפילו אלו בחינות הכיסוים שאמרנו אינם בערך האמור רק מעולם הבריאה ולמטה, כי רק שם כבר נמצאות הנשמות המקבלות מהעשר ספירות ההם, משא"כ בעולמות א"ק ואצילות עוד אין שום מציאות אפילו להנשמות כי שם הם רק בבחינת הכח. ולפיכך ענין העשר כיסוים האמורים בע"ס הם שולטים רק בג' עולמות התחתונים הנק' בריאה יצירה עשיה. אמנם גם בהעולמות בי"ע נבחנים העשר ספירות לאלקיות עד סוף עשיה, ממש כמו בא"ק ואבי"ע וכמו מטרם הצמצום, רק ההפרש הוא בהכלים של הע"ס, אשר בא"ק ואצילות אין להם עוד אפילו בחינת גילוי של שליטה, להיותם שם רק בבחי' "כח" כנ"ל, ורק בבי"ע מתחילים הכלים של הע"ס לגלות כח ההעלמה והכיסוי שבהם. אמנם באור שבע"ס אין שום שינוי של משהו מחמת הכסוים הללו כנ"ל במשל וז"ס אני הוי"ה לא שניתי וכו'.

מנותק נסין

  • Full Member
  • ***
  • הודעות: 143
    • ראה פרופיל
בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« Reply #16 ב- : December 21, 2020, 17:57 »
"יב) ואמשול לך מהויות דעולם הזה, למשל האדם המתכסה ומעלים את עצמו במיני כיסוים ולבושים שלא יראנו חברו ולא ירגישו, הכי יעלה על הדעת שהוא עצמו יש לו איזה התפעלות משהו של העלמה וכדומה מחמת ריבוי הכסוים שמתכסה, כן למשל הע"ס שאנו קוראים בשמות כתר חכמה בינה חסד גבורה ת"ת נצח הוד יסוד מלכות, הם רק עשר כסוים שא"ס מתכסה" מכוסה מהכלים "ומתעלם" ונעלם כרצון הנשמות "בהם," בע"ס, כמפורט ב ד' בחינות דאו"י "אשר הנשמות העתידים לקבל ממנו" מא"ס "יהיו מחויבים לקבל באותם השיעורים והע"ס מודדים להם," לפי מדרגתם ב ד' בחינות דאו"י "ונמצאים המקבלים מתפעלים" יוצאים לפועל אות יא "על ידי" מדרגתם ב "המספר הזה שבע"ס, ולא כלל" מצד "אורו ית'" שאינו מתחלק "שהוא אחד יחיד בלי שינוי, משא"כ המקבלים" הנשמות "נחלקים לעשר מדרגות ממש לפי תכונת השמות" ע"ס "הללו. ולא עוד אלא אפילו אלו בחינות הכיסוים שאמרנו אינם בערך האמור" כי יוצאים לפועל "רק מעולם הבריאה ולמטה, כי רק שם כבר נמצאות הנשמות המקבלות" בפועל, לא בכח "מהעשר ספירות ההם, משא"כ בעולמות א"ק ואצילות עוד אין שום מציאות אפילו להנשמות כי שם הם רק בבחינת הכח. ולפיכך ענין העשר כיסוים האמורים בע"ס הם שולטים רק בג' עולמות התחתונים הנק' בריאה יצירה עשיה. אמנם גם בהעולמות בי"ע נבחנים" האור ש ב "העשר ספירות לאלקיות עד סוף עשיה, ממש כמו בא"ק ואבי"ע וכמו מטרם הצמצום, רק ההפרש הוא בהכלים של הע"ס, אשר בא"ק ואצילות אין להם עוד אפילו בחינת גילוי של שליטה, להיותם שם רק בבחי' "כח" כנ"ל, ורק בבי"ע מתחילים הכלים של הע"ס לגלות כח ההעלמה והכיסוי שבהם. אמנם באור שבע"ס אין שום שינוי של משהו מחמת הכסוים הללו כנ"ל במשל וז"ס אני הוי"ה לא שניתי וכו'."

הכלים בעצמם, עושים את כל השינויים. באור אין שינוי.

מנותק איל

  • Full Member
  • ***
  • הודעות: 216
    • ראה פרופיל
בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« Reply #17 ב- : December 25, 2020, 05:51 »
יב. אכן האור נשאר אותו אור פשוט כל הזמן.


יג) ואין לשאול, כיון שבא"ק ואצילות אין עוד שם שום גילוי למהות הנשמות המקבלים, א"כ מה משמשים הכלים ההם הנק' ע"ס ולמי המה מעלימים ומכסים בשיעוריהם הללו. ויש בזה ב' תשובות:

הא', שכן דרך ההשתלשלות כמו שתמצא בפנים הספר.

והב' הוא כי גם הנשמות עתידים לקבל מהע"ס ההם שבא"ק ואצילות, דהיינו בדרך עליות הג' העולמות בי"ע אליהם, כמ"ש להלן באות קסג, ולפיכך יש להבחין גם בא"ק ואצילות אלו השינוים שבע"ס, כפי מה שהם עתידים להאיר להנשמות בשעה שהם יעלו שמה עם העולמות בי"ע, כי אז יקבלו לפי המדרגה שבע"ס ההם.


מה שהוא מסביר שלמרות שלא יהיה לנו השגה של א"ק ואצילות, הנשמות שבבי"ע יקבלו בעתיד התלבשות מאצילות וא"ק, לא השגה שלהם אלא התלבשות שלהם?



מנותק נסין

  • Full Member
  • ***
  • הודעות: 143
    • ראה פרופיל
בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« Reply #18 ב- : December 25, 2020, 14:13 »
"יג) ואין לשאול, כיון שבא"ק ואצילות אין עוד שם שום גילוי למהות הנשמות המקבלים, א"כ מה משמשים הכלים ההם" עביות שורש בא"ק, ובחי"א באצילות "הנק' ע"ס" שכל עביות כלולה מד' הבחינות/ע"ס "ולמי המה מעלימים ומכסים בשיעוריהם הללו. ויש בזה ב' תשובות:
הא', שכן דרך ההשתלשלות"
שמחויב להשתלשל לפי סדר ד' הבחינות "כמו שתמצא בפנים הספר." בפתיחה לחכמת הקבלה.
"והב' הוא כי גם הנשמות עתידים לקבל מהע"ס ההם שבא"ק ואצילות, דהיינו בדרך עליות הג' העולמות בי"ע אליהם, כמ"ש להלן באות קסג," בפתיחה "ולפיכך יש להבחין גם בא"ק ואצילות אלו השינוים" ד בחינות עביות "שבע"ס, כפי מה שהם עתידים להאיר" להיות מושגים ע"י "להנשמות בשעה שהם יעלו" יזדככו "שמה עם העולמות בי"ע, כי אז יקבלו לפי המדרגה" שהזדככו/עלו למדרגה "שבע"ס ההם."

מנותק נסין

  • Full Member
  • ***
  • הודעות: 143
    • ראה פרופיל
בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« Reply #19 ב- : December 25, 2020, 14:32 »
יד) הרי נתבאר היטב, שענין העולמות ובחינת החידוש והשינוים ומספר מדרגות וכדומה, כל זה לא נאמר אלא בבחינת הכלים המשפיעים להנשמות ומעלימים ומודדים להם שיכלו לקבל מאור א"ס ב"ה שבהם בדרך המדרגה, והם אינם עושים שום התפעלות של משהו באור א"ס ב"ה עצמו, כי אין כיסוים פועלים על המתכסה רק על השני הרוצה להרגיש אותו ולקבל ממנו כנ"ל במשל.

"יד) הרי נתבאר היטב, שענין העולמות ובחינת החידוש והשינוים ומספר מדרגות וכדומה, כל זה לא נאמר אלא בבחינת הכלים המשפיעים להנשמות ומעלימים ומודדים" באו"ח "להם שיכלו לקבל מאור א"ס ב"ה שבהם בדרך המדרגה" השתלשלות בד' בחינות, "והם אינם עושים שום התפעלות של משהו באור א"ס ב"ה עצמו, כי אין כיסוים פועלים על המתכסה רק על השני הרוצה להרגיש אותו ולקבל ממנו כנ"ל במשל."

מנותק איל

  • Full Member
  • ***
  • הודעות: 216
    • ראה פרופיל
בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« Reply #20 ב- : December 27, 2020, 08:16 »
טו) ובדרך כלל, יש להבחין בהספירות ובפרצופין, בכל מקום שהם, את ג' בחינות הללו: עצמותו ית', כלים ואורות. אשר בעצמותו ית' לית מחשבה תפיסא בו כלל, ובכלים יש תמיד ב' הבחנות הפכים זה לזה, שהם העלמה וגילוי, כי ענין הכלי מתחילתו הוא מעלים על עצמותו ית', באופן שאלו העשרה כלים שבע"ס הם עשר מדרגות של העלמות. אמנם אחר שהנשמות מקבלים להכלים הללו בכל התנאים שבהם הנה אז נעשים אלו ההעלמות לבחי' של גילויים להשגות הנשמות. הרי שהכלים כוללים ב' הבחנות הפכיות זו לזו שהם אחת, כי מדת הגילוי שבכלי הוא ממש כפי מדת ההעלמה שבהכלי וכל שהכלי יותר עב, דהיינו שהוא יותר מעלים על עצמותו ית' הוא מגלה קומה יותר גדולה הרי שב' הפכים הללו הם אחת. וענין האורות שבהספירות פירושן, אותו שיעור קומה הראוי להתגלות להשגת הנשמות. כי מתוך שהכל נמשך מעצמותו ית' ועם זה אין השגה בו רק בתכונתם של הכלים כנ"ל, ע"כ יש בהכרח עשרה אורות בעשרה כלים הללו, דהיינו עשר מדרגות של גילוים אל המקבלים בתכונת אותם הכלים. באופן שאין להבדיל בין אורו ית' לעצמותו ית' רק בזה, אשר בעצמותו ית' לית השגה תפיסא ביה כלל זולת המגיע אלינו ממנו ית' דרך התלבשותו בהכלים של הע"ס, ומבחינה זו כל הבא בהשגה אנו מכנים בשם אורות.

מנותק נסין

  • Full Member
  • ***
  • הודעות: 143
    • ראה פרופיל
בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« Reply #21 ב- : December 28, 2020, 19:25 »
"טו) ובדרך כלל, יש להבחין בהספירות ובפרצופין, בכל מקום שהם, את ג' בחינות הללו:
עצמותו ית', כלים ואורות.
 
אשר בעצמותו ית' לית מחשבה תפיסא בו כלל,
ובכלים יש תמיד ב' הבחנות הפכים זה לזה, שהם העלמה וגילוי, כי ענין הכלי מתחילתו הוא מעלים,"
הכלי בשינו צורה הופכי "על עצמותו ית', באופן שאלו העשרה כלים" ד' הבחינות ושורשן "שבע"ס הם עשר מדרגות של העלמות. אמנם אחר שהנשמות מקבלים להכלים הללו בכל התנאים"  באו"ח  "שבהם הנה אז נעשים אלו ההעלמות לבחי' של גילויים להשגות" אורות "הנשמות. הרי שהכלים כוללים ב' הבחנות הפכיות זו לזו שהם אחת, כי מדת הגילוי שבכלי הוא ממש כפי מדת ההעלמה שבהכלי וכל שהכלי יותר עב, דהיינו שהוא יותר מעלים" שהרצל"ק שבו מפריד יותר "על עצמותו ית' הוא מגלה קומה יותר גדולה" באו"ח "הרי שב' הפכים הללו הם" מטרתם "אחת.
וענין האורות שבהספירות פירושן, אותו שיעור קומה"
אור "הראוי" לפי המדרגה "להתגלות להשגת הנשמות.
כי מתוך שהכל נמשך מעצמותו ית' ועם זה אין השגה בו רק"
באורות לפי "בתכונתם של הכלים כנ"ל, ע"כ יש בהכרח עשרה אורות בעשרה כלים הללו, דהיינו עשר מדרגות של גילוים אל המקבלים בתכונת אותם הכלים. באופן שאין להבדיל בין אורו ית' לעצמותו ית' רק בזה, אשר בעצמותו ית' לית השגה תפיסא ביה כלל זולת המגיע אלינו ממנו ית' דרך התלבשותו בהכלים של הע"ס, ומבחינה זו כל הבא בהשגה" /הבנות בפנימיות התורה "אנו מכנים בשם אורות."