הודעות חדשות

עמודים: 1 ... 6 7 [8] 9 10
71
העולמות העליונים / רשימות
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- December 30, 2020, 17:31 »
הרב"ש - רשומות
הרגשת הזמנים באדם

כשאדם נהנה מאיזה דבר זה נמשך מבחינת אור פנימי, שהאור מאיר בכלי. כשהאדם נהנה מהעבר, האדם נהנה מהרשימות שנשאר מהאור פנימי. וכשהאדם נהנה ממה שמאיר לו, שהוא עומד לקבל בעתיד, זה נמשך מאור מקיף.

נמצא שאלו ג' דברים, מדברים מהרגשת הנאה באדם בהווה, באלו ג' כלים, הנקראים עבר, הווה ועתיד. ואין העבר יכול להיות רק שהאור הפנימי קודם, שנקרא הווה. ואחר כך יש עבר, ואחר כך באים להנות מהעתיד.

נמצא אור המאיר בהווה נמשך מאור פנימי, ואור מעבר הוא נקרא על רשימות שנשאר מהעבר. והאור העתיד, נקרא מקיף ונקרא אור הבטחון, כלומר כמה שמאיר לו הבטחון שיש, בשיעור זה הוא יכול להנות. ואור מקיף נקרא אור של גמר התיקון.


אדם מקבל הנאה מג' כלים

האדם מקבל הנאה מג' כלים הנקראים עתיד, הווה ועבר.
הנאה הכי גדולה היא מהעתיד. לדוגמא, כשהאדם חושב שיזמינו אותו לאיזו חתונה או סעודה חשובה, שהגם שבעירו ישנם אנשים רבים, אבל לסעודה זו הזמינו רק כמה אנשים חשובים, והוא אחד מהם.

א. והסעודה והחתונה יהיה בעוד זמן מסויים, אבל הוא כבר נהנה מהעתיד. על דרך שאמרו "הרהורי עבירה קשים מעבירה" (יומא כ"ט ע"א), היות שיש לו זמן רב להנות מהעתיד.

ב. ההוה, כשהוא נמצא בסעודה ומסתכל שרק אנשים חשובים נמצאים, אזי הוא נהנה.

ג. לאחר כמה זמן, כשהוא זוכר איך שכיבדוהו בסעודה, הוא גם כן מתמלא הנאה.

האדם צריך לצייר לעצמו, שתהיה לו אסיפת חברים, וצריך לעשות מעשים ומחשבות איך להחשיב את המסיבה.
ובשיעור שעושה הכנות להחשיב את המסיבה, הוא יכול אחר כך להנות בהווה, היינו בעת המסיבה. ובשיעור שהוא נהנה מההווה, הוא יכול אחר כך להנות מהעבר. שכל זמן שהוא זוכר את ההנאה, שהיתה לו במסיבה, הוא מרגיש הנאה עכשיו.
נמצא, שאחד תלוי בהשני, שהעתיד תלוי בחשיבות המקיף, שמקיף נקרא שעתיד לבוא, ובהווה, נקרא בחינת פנימי. והעבר נקרא רשימות, כלומר לפי שיעור התענוג שהיה לו, בשיעור זה נשאר לו רשימות. וזה נקרא שנשאר רשימות להחיות הכלים, כלומר לפי הרשימות שנשאר בו מהתענוג, הרשימות האלו מחיות את האדם.


72
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- December 28, 2020, 19:25 »
"טו) ובדרך כלל, יש להבחין בהספירות ובפרצופין, בכל מקום שהם, את ג' בחינות הללו:
עצמותו ית', כלים ואורות.
 
אשר בעצמותו ית' לית מחשבה תפיסא בו כלל,
ובכלים יש תמיד ב' הבחנות הפכים זה לזה, שהם העלמה וגילוי, כי ענין הכלי מתחילתו הוא מעלים,"
הכלי בשינו צורה הופכי "על עצמותו ית', באופן שאלו העשרה כלים" ד' הבחינות ושורשן "שבע"ס הם עשר מדרגות של העלמות. אמנם אחר שהנשמות מקבלים להכלים הללו בכל התנאים"  באו"ח  "שבהם הנה אז נעשים אלו ההעלמות לבחי' של גילויים להשגות" אורות "הנשמות. הרי שהכלים כוללים ב' הבחנות הפכיות זו לזו שהם אחת, כי מדת הגילוי שבכלי הוא ממש כפי מדת ההעלמה שבהכלי וכל שהכלי יותר עב, דהיינו שהוא יותר מעלים" שהרצל"ק שבו מפריד יותר "על עצמותו ית' הוא מגלה קומה יותר גדולה" באו"ח "הרי שב' הפכים הללו הם" מטרתם "אחת.
וענין האורות שבהספירות פירושן, אותו שיעור קומה"
אור "הראוי" לפי המדרגה "להתגלות להשגת הנשמות.
כי מתוך שהכל נמשך מעצמותו ית' ועם זה אין השגה בו רק"
באורות לפי "בתכונתם של הכלים כנ"ל, ע"כ יש בהכרח עשרה אורות בעשרה כלים הללו, דהיינו עשר מדרגות של גילוים אל המקבלים בתכונת אותם הכלים. באופן שאין להבדיל בין אורו ית' לעצמותו ית' רק בזה, אשר בעצמותו ית' לית השגה תפיסא ביה כלל זולת המגיע אלינו ממנו ית' דרך התלבשותו בהכלים של הע"ס, ומבחינה זו כל הבא בהשגה" /הבנות בפנימיות התורה "אנו מכנים בשם אורות."
73
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- December 27, 2020, 08:16 »
טו) ובדרך כלל, יש להבחין בהספירות ובפרצופין, בכל מקום שהם, את ג' בחינות הללו: עצמותו ית', כלים ואורות. אשר בעצמותו ית' לית מחשבה תפיסא בו כלל, ובכלים יש תמיד ב' הבחנות הפכים זה לזה, שהם העלמה וגילוי, כי ענין הכלי מתחילתו הוא מעלים על עצמותו ית', באופן שאלו העשרה כלים שבע"ס הם עשר מדרגות של העלמות. אמנם אחר שהנשמות מקבלים להכלים הללו בכל התנאים שבהם הנה אז נעשים אלו ההעלמות לבחי' של גילויים להשגות הנשמות. הרי שהכלים כוללים ב' הבחנות הפכיות זו לזו שהם אחת, כי מדת הגילוי שבכלי הוא ממש כפי מדת ההעלמה שבהכלי וכל שהכלי יותר עב, דהיינו שהוא יותר מעלים על עצמותו ית' הוא מגלה קומה יותר גדולה הרי שב' הפכים הללו הם אחת. וענין האורות שבהספירות פירושן, אותו שיעור קומה הראוי להתגלות להשגת הנשמות. כי מתוך שהכל נמשך מעצמותו ית' ועם זה אין השגה בו רק בתכונתם של הכלים כנ"ל, ע"כ יש בהכרח עשרה אורות בעשרה כלים הללו, דהיינו עשר מדרגות של גילוים אל המקבלים בתכונת אותם הכלים. באופן שאין להבדיל בין אורו ית' לעצמותו ית' רק בזה, אשר בעצמותו ית' לית השגה תפיסא ביה כלל זולת המגיע אלינו ממנו ית' דרך התלבשותו בהכלים של הע"ס, ומבחינה זו כל הבא בהשגה אנו מכנים בשם אורות.
74
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- December 25, 2020, 14:32 »
יד) הרי נתבאר היטב, שענין העולמות ובחינת החידוש והשינוים ומספר מדרגות וכדומה, כל זה לא נאמר אלא בבחינת הכלים המשפיעים להנשמות ומעלימים ומודדים להם שיכלו לקבל מאור א"ס ב"ה שבהם בדרך המדרגה, והם אינם עושים שום התפעלות של משהו באור א"ס ב"ה עצמו, כי אין כיסוים פועלים על המתכסה רק על השני הרוצה להרגיש אותו ולקבל ממנו כנ"ל במשל.

"יד) הרי נתבאר היטב, שענין העולמות ובחינת החידוש והשינוים ומספר מדרגות וכדומה, כל זה לא נאמר אלא בבחינת הכלים המשפיעים להנשמות ומעלימים ומודדים" באו"ח "להם שיכלו לקבל מאור א"ס ב"ה שבהם בדרך המדרגה" השתלשלות בד' בחינות, "והם אינם עושים שום התפעלות של משהו באור א"ס ב"ה עצמו, כי אין כיסוים פועלים על המתכסה רק על השני הרוצה להרגיש אותו ולקבל ממנו כנ"ל במשל."
75
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- December 25, 2020, 14:13 »
"יג) ואין לשאול, כיון שבא"ק ואצילות אין עוד שם שום גילוי למהות הנשמות המקבלים, א"כ מה משמשים הכלים ההם" עביות שורש בא"ק, ובחי"א באצילות "הנק' ע"ס" שכל עביות כלולה מד' הבחינות/ע"ס "ולמי המה מעלימים ומכסים בשיעוריהם הללו. ויש בזה ב' תשובות:
הא', שכן דרך ההשתלשלות"
שמחויב להשתלשל לפי סדר ד' הבחינות "כמו שתמצא בפנים הספר." בפתיחה לחכמת הקבלה.
"והב' הוא כי גם הנשמות עתידים לקבל מהע"ס ההם שבא"ק ואצילות, דהיינו בדרך עליות הג' העולמות בי"ע אליהם, כמ"ש להלן באות קסג," בפתיחה "ולפיכך יש להבחין גם בא"ק ואצילות אלו השינוים" ד בחינות עביות "שבע"ס, כפי מה שהם עתידים להאיר" להיות מושגים ע"י "להנשמות בשעה שהם יעלו" יזדככו "שמה עם העולמות בי"ע, כי אז יקבלו לפי המדרגה" שהזדככו/עלו למדרגה "שבע"ס ההם."
76
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- December 25, 2020, 05:51 »
יב. אכן האור נשאר אותו אור פשוט כל הזמן.


יג) ואין לשאול, כיון שבא"ק ואצילות אין עוד שם שום גילוי למהות הנשמות המקבלים, א"כ מה משמשים הכלים ההם הנק' ע"ס ולמי המה מעלימים ומכסים בשיעוריהם הללו. ויש בזה ב' תשובות:

הא', שכן דרך ההשתלשלות כמו שתמצא בפנים הספר.

והב' הוא כי גם הנשמות עתידים לקבל מהע"ס ההם שבא"ק ואצילות, דהיינו בדרך עליות הג' העולמות בי"ע אליהם, כמ"ש להלן באות קסג, ולפיכך יש להבחין גם בא"ק ואצילות אלו השינוים שבע"ס, כפי מה שהם עתידים להאיר להנשמות בשעה שהם יעלו שמה עם העולמות בי"ע, כי אז יקבלו לפי המדרגה שבע"ס ההם.


מה שהוא מסביר שלמרות שלא יהיה לנו השגה של א"ק ואצילות, הנשמות שבבי"ע יקבלו בעתיד התלבשות מאצילות וא"ק, לא השגה שלהם אלא התלבשות שלהם?


77
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- December 21, 2020, 17:57 »
"יב) ואמשול לך מהויות דעולם הזה, למשל האדם המתכסה ומעלים את עצמו במיני כיסוים ולבושים שלא יראנו חברו ולא ירגישו, הכי יעלה על הדעת שהוא עצמו יש לו איזה התפעלות משהו של העלמה וכדומה מחמת ריבוי הכסוים שמתכסה, כן למשל הע"ס שאנו קוראים בשמות כתר חכמה בינה חסד גבורה ת"ת נצח הוד יסוד מלכות, הם רק עשר כסוים שא"ס מתכסה" מכוסה מהכלים "ומתעלם" ונעלם כרצון הנשמות "בהם," בע"ס, כמפורט ב ד' בחינות דאו"י "אשר הנשמות העתידים לקבל ממנו" מא"ס "יהיו מחויבים לקבל באותם השיעורים והע"ס מודדים להם," לפי מדרגתם ב ד' בחינות דאו"י "ונמצאים המקבלים מתפעלים" יוצאים לפועל אות יא "על ידי" מדרגתם ב "המספר הזה שבע"ס, ולא כלל" מצד "אורו ית'" שאינו מתחלק "שהוא אחד יחיד בלי שינוי, משא"כ המקבלים" הנשמות "נחלקים לעשר מדרגות ממש לפי תכונת השמות" ע"ס "הללו. ולא עוד אלא אפילו אלו בחינות הכיסוים שאמרנו אינם בערך האמור" כי יוצאים לפועל "רק מעולם הבריאה ולמטה, כי רק שם כבר נמצאות הנשמות המקבלות" בפועל, לא בכח "מהעשר ספירות ההם, משא"כ בעולמות א"ק ואצילות עוד אין שום מציאות אפילו להנשמות כי שם הם רק בבחינת הכח. ולפיכך ענין העשר כיסוים האמורים בע"ס הם שולטים רק בג' עולמות התחתונים הנק' בריאה יצירה עשיה. אמנם גם בהעולמות בי"ע נבחנים" האור ש ב "העשר ספירות לאלקיות עד סוף עשיה, ממש כמו בא"ק ואבי"ע וכמו מטרם הצמצום, רק ההפרש הוא בהכלים של הע"ס, אשר בא"ק ואצילות אין להם עוד אפילו בחינת גילוי של שליטה, להיותם שם רק בבחי' "כח" כנ"ל, ורק בבי"ע מתחילים הכלים של הע"ס לגלות כח ההעלמה והכיסוי שבהם. אמנם באור שבע"ס אין שום שינוי של משהו מחמת הכסוים הללו כנ"ל במשל וז"ס אני הוי"ה לא שניתי וכו'."

הכלים בעצמם, עושים את כל השינויים. באור אין שינוי.
78
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- December 21, 2020, 17:40 »
יב) ואמשול לך מהויות דעולם הזה, למשל האדם המתכסה ומעלים את עצמו במיני כיסוים ולבושים שלא יראנו חברו ולא ירגישו, הכי יעלה על הדעת שהוא עצמו יש לו איזה התפעלות משהו של העלמה וכדומה מחמת ריבוי הכסוים שמתכסה, כן למשל הע"ס שאנו קוראים בשמות כתר חכמה בינה חסד גבורה ת"ת נצח הוד יסוד מלכות, הם רק עשר כסוים שא"ס מתכסה ומתעלם בהם, אשר הנשמות העתידים לקבל ממנו יהיו מחויבים לקבל באותם השיעורים והע"ס מודדים להם, ונמצאים המקבלים מתפעלים על ידי המספר הזה שבע"ס, ולא כלל אורו ית' שהוא אחד יחיד בלי שינוי, משא"כ המקבלים נחלקים לעשר מדרגות ממש לפי תכונת השמות הללו. ולא עוד אלא אפילו אלו בחינות הכיסוים שאמרנו אינם בערך האמור רק מעולם הבריאה ולמטה, כי רק שם כבר נמצאות הנשמות המקבלות מהעשר ספירות ההם, משא"כ בעולמות א"ק ואצילות עוד אין שום מציאות אפילו להנשמות כי שם הם רק בבחינת הכח. ולפיכך ענין העשר כיסוים האמורים בע"ס הם שולטים רק בג' עולמות התחתונים הנק' בריאה יצירה עשיה. אמנם גם בהעולמות בי"ע נבחנים העשר ספירות לאלקיות עד סוף עשיה, ממש כמו בא"ק ואבי"ע וכמו מטרם הצמצום, רק ההפרש הוא בהכלים של הע"ס, אשר בא"ק ואצילות אין להם עוד אפילו בחינת גילוי של שליטה, להיותם שם רק בבחי' "כח" כנ"ל, ורק בבי"ע מתחילים הכלים של הע"ס לגלות כח ההעלמה והכיסוי שבהם. אמנם באור שבע"ס אין שום שינוי של משהו מחמת הכסוים הללו כנ"ל במשל וז"ס אני הוי"ה לא שניתי וכו'.
79
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- December 20, 2020, 04:12 »
לט) ונתבאר, שמכח הביטוש דאו"מ באו"פ חזר המסך דמלכות המסיימת להיות לבחינת מסך ומלכות המזדווגת, (לעיל אות לה), כי הביטוש דאור מקיף טיהר את המסך המסיים מכל העביות דגוף שהיה בו, ולא נשאר בו רק רשימות דקות מהעביות ההיא השוות לעביות דמסך דראש, ונודע שהשתוות הצורה מדביק ומיחד הרוחניים זה בזה, לפיכך אחר שהמסך דגוף השווה צורת עביותו למסך דראש, הנה תיכף נכלל בו ונעשה עמו כאלו היו מסך אחד, ואז קבל כח לזווג דהכאה כמו מסך דראש, ויצאו עליו הע"ס דקומה החדשה, כנ"ל. אמנם יחד עם זווגו זה, נתחדשו בו במסך דגוף, הרשימות דעביות דגוף שהיו בו מתחילה, ואז חזר וניכר בו שוב שינוי הצורה באיזה שיעור בינו למסך דראש הנכלל עמו, והכר של השינוי הזה מבדילהו ומוציאהו מהפה דראש דעליון. כי אחר שחזר וניכר מקורו הראשון, שהוא מפה ולמטה דעליון, הנה אז אינו יכול לעמוד עוד למעלה מפה דעליון, כי שינוי הצורה מפריד הרוחניים זה מזה, ונמצא שהוכרח לירד משם למקום שמפה ולמטה דעליון. ולפיכך, נבחן בהכרח לגוף שני כלפי העליון, כי אפילו הראש של הקומה החדשה נבחן כלפי העליון כגופו בלבד, להיותו נמשך ממסך דגוף שלו. ולפיכך שינוי הצורה הזו מבדיל אותם לב' גופים נבדלים, וכיון שהקומה החדשה היא כולה תולדה של המסך דגוף של פרצוף הקודם, ע"כ נחשב כבן אליו, וכמו ענף הנמשך ממנו.
80
העולמות העליונים / בעניין: הקדמה לפתיחה לחוכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- December 18, 2020, 14:39 »
"יא) ובהמתבאר לפנינו מובן היטב כי כל אלו העליות וירידות והצמצומים, והמספר, אינם נבחנים אלא בבחינת הכלים" הרצונות לתיקון/להתעלות בדבקות "של המקבלים, שהם הנשמות. אלא שיש להבחין בהם בחינת כח ובחינת פועל, בדומה לאדם הבונה בית שסוף מעשה במחשבתו תחילה, אמנם תכונת הבית שיש לו במחשבה אין לו שום דמיון להבית הצריך לצאת בפועל, כי בעוד הבית במחשבה הוא רוחניות מבחינת חומר" כמו רצל"ק לעצמו/על מנת להשפיע, בגשמי הנותן חיות ותנועה, כך גם ברצון "מחשבתי, ונחשבת לבחינת החומר" הכח המחייה "של האדם החושב, כי אז נמצא הבית רק בבחינת "כח", משא"כ בעת שמלאכת הבית מתחילה לצאת בפועל כבר מקבלת חומר אחר לגמרי דהיינו חומר של עצים ואבנים. כן יש להבחין בבחינת הנשמות כח ופועל, אשר בחינת התחלת יציאתם מכלל מאציל" א"ס,מחשבת הבריאה "לבחינת נשמות "בפועל" מתחיל" התגשמות הרצון "רק בעולם הבריאה, וענין התכללותם" הנשמות "בא"ס ב"ה מטרם הצמצום בבחינת מחשבת הבריאה, כנ"ל באות ב', הנה זה אמור רק בבחי' "הכח" " בא"ס א"ק ואצילות "בלי שום הכר ממשי" השגה "כלל וכלל. ומבחינה זו נאמר שכל הנשמות היו כלולים במלכות דא"ס המכונה נקודה האמצעית, כי נקודה זו כלולה ב"כח" מכל הכלים של הנשמות העתידים לצאת ב"פועל" מעולם הבריאה ולמטה. וענין הצמצום א' לא נעשה רק בנקודה האמצעית הזו, והיינו רק בדיוק באותו הבחינה" ד "והשיעור שהיא נחשבת לבחינת "כח" לנשמות העתידים, ולא כלום בעצמותה" א"ס, בסוד הוא ושמו אחד. "ותדע כי כל הכלים" הרצונות לקבל העתידים להתקן "של הספירות והעולמות עד לעולם הבריאה המשתלשלים ויוצאים מנקודה זו או בסבת הזווג דהכאה שלה הנק' או"ח המה ג"כ בבחינת כח לבד בלי שום מהות של הנשמות, אלא שהשינוים הללו עתידים לפעול אח"כ על הנשמות שמהותם מתחיל לצאת מעולם הבריאה ולמטה כי שם" באצילות ומעלה "עדיין לא יצאו ממהות המאציל ית'."

{[כזרע בו, ב כח, טמון כל העץ והפירות.
היוצא ל
פועל, אם באדמה/חיבור/חברה בעלת ערכים שיאפשרו פירות מתוקים לחך,
או בחברה בעלת ערכים המצמיחים בוסר שלא יבשיל למטרתו.

נברא בצלם
בכח, במחשבה, תכנון - ונמצא שגם בנבראים יש בחינת בכח ונקרא ראש, מחשבה.
ובפועל, ונקרא גוף, רצון, שלפי הרצון במחשבתו פועל לקבל על מנת להשפיע, או לעצמו כבהמות וחיית הארץ  ]}



עמודים: 1 ... 6 7 [8] 9 10