הודעות חדשות

עמודים: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10
31
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- March 05, 2023, 04:42 »
סא) אמנם יש להבין, כיון שהע"ס דנקודים והמ"ה דא"ק, נאצלו ויצאו מנקבי עינים דראש הס"ג כנ"ל, הנה היו צריכים להלביש להס"ג מפה דראשו ולמטה, כמ"ש בפרצופין הקודמים, שכל תחתון מלביש לעליונו מפה דראש ולמטה, ולמה לא היה כן, אלא שירדו להלביש במקום שלמטה מטבור דא"ק. ובכדי להבין את זה, צריכים לידע היטב, איך נתהווה השיתוף הנ"ל, שהבינה והמלכות נתחברו לאחת.
32
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- March 03, 2023, 11:19 »
ס) וזה מכונה ג"כ צמצום נה"י" דס"ג "דא"ק, כי הס"ג דא"ק" נקודות דס"ג "שהיה מסתיים בשוה עם פרצוף גלגלתא דא"ק ממעל הנקודה דעוה"ז, הנה ע"י השיתוף ועלית המלכות במקום בינה, נמצא מסתיים ממעל לטבור דא"ק הפנימי," דנקודות דס"ג "דהיינו במקום חצי" בן ג"ר לז"ת "ת"ת, שהוא חצי בינה דגוף דא"ק הפנימי, " דנקודות דס"ג " כי שם עלתה מלכות המסיימת," דסיום רגלין "ועכבה אור העליון שלא יתפשט ממנה ולמטה, וע"כ נעשה שם חלל פנוי וריקן בלי אור, ונמצאו התנה"י דס"ג, שנצטמצמו ונתרוקנו מאור העליון. ולפיכך נקרא הצמצום ב' בשם צמצום נה"י" דס"ג "דא"ק, כי ע"י סיום החדש שנעשה במקום הטבור," דנקודות "נתרוקנו הנה"י דס"ג דא"ק מאורותיהם.



וכן נבחן שאח"פ" אוזן חוטם פה=בינה ז"א מלכות "דראש הס"ג יצאו ממדרגת ראש הס"ג, ונעשו לבחינת גוף שלו, כי המלכות המזדווגת עלתה לנקבי עינים," מקום הזיוג בראש בצ"ב הוא בחכמה היכול להלביש באו"ח רק גולגלתא ועיניים/כתר וחכמה "ויצאו הע"ס דראש מהמסך שבנקבי העינים ולמעלה, ומנקבי העינים" דראש "ולמטה כבר נקרא גוף הפרצוף, כי אינו יכול לקבל רק הארה שמנקבי עינים ולמטה," ממעלה למטה/ממסך ולמטה "שזו היא בחינת גוף. והנה קומת הע"ס הללו שיצאה בנקבי עינים דס"ג דא"ק," ותתפשט כפרצוף מ"ה בן ותולדה מטבור וס"ג ומטה "הן הע"ס הנקראות עולם הנקודים, שירדו מנקבי עינים דס"ג ובאו למקומן, שהוא למטה מטבור דא"ק הפנימי, ונתפשטו שם ראש וגוף." ויתבאר עוד.
ותדע כי הסיום החדש הנ"ל, הנעשה במקום הבינה דגוף, מכונה בשם פרסה. ויש כאן פנימיות וחיצוניות, ורק הע"ס החיצוניות נקראים עולם הנקודים, והעשר ספירות הפנימיות נק' מ"ה וב"ן דא"ק עצמו.

אחר ההסבר הכללי באות זו, מבאר בהרחבה באותיות הבאות.
33
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- February 27, 2023, 03:57 »
ס) וזה מכונה ג"כ צמצום נה"י דא"ק, כי הס"ג דא"ק שהיה מסתיים בשוה עם פרצוף גלגלתא דא"ק ממעל הנקודה דעוה"ז, הנה ע"י השיתוף ועלית המלכות במקום בינה, נמצא מסתיים ממעל לטבור דא"ק הפנימי, דהיינו במקום חצי ת"ת, שהוא חצי בינה דגוף דא"ק הפנימי, כי שם עלתה מלכות המסיימת, ועכבה אור העליון שלא יתפשט ממנה ולמטה, וע"כ נעשה שם חלל פנוי וריקן בלי אור, ונמצאו התנה"י דס"ג, שנצטמצמו ונתרוקנו מאור העליון. ולפיכך נקרא הצמצום ב' בשם צמצום נה"י דא"ק, כי ע"י סיום החדש שנעשה במקום הטבור, נתרוקנו הנה"י דס"ג דא"ק מאורותיהם. וכן נבחן שאח"פ דראש הס"ג יצאו ממדרגת ראש הס"ג, ונעשו לבחינת גוף שלו, כי המלכות המזדווגת עלתה לנקבי עינים, ויצאו הע"ס דראש מהמסך שבנקבי העינים ולמעלה, ומנקבי העינים ולמטה כבר נקרא גוף הפרצוף, כי אינו יכול לקבל רק הארה שמנקבי עינים ולמטה, שזו היא בחינת גוף. והנה קומת הע"ס הללו שיצאה בנקבי עינים דס"ג דא"ק, הן הע"ס הנקראות עולם הנקודים, שירדו מנקבי עינים דס"ג ובאו למקומן, שהוא למטה מטבור דא"ק הפנימי, ונתפשטו שם ראש וגוף. ותדע כי הסיום החדש הנ"ל, הנעשה במקום הבינה דגוף, מכונה בשם פרסה. ויש כאן פנימיות וחיצוניות, ורק הע"ס החיצוניות נקראים עולם הנקודים, והעשר ספירות הפנימיות נק' מ"ה וב"ן דא"ק עצמו.
34
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- February 26, 2023, 18:04 »
נט) והנה השיתוף הזה של המלכות בבינה נעשה בפרצוף ס"ג דא"ק," בפרצוף נקודות דס"ג דא"ק " וגרם לצמצום ב' בעולמות שממנו ולמטה," ב אבי"ע-אצילות בריאה יצירה עשיה "כי נעשה בו סיום חדש על אור העליון, דהיינו במקום הבינה." סיום על אפשרות בחירה, בעל מנת להשפיע/בינה "ונמצא שהמלכות המסיימת, שהיתה עומדת בסיום רגלי הס"ג דא"ק, ממעל הנקודה דעוה"ז, עלתה וסיימה את אור העליון במקום חצי בינה דגוף" בתפארת דז"א. בפרצוף נקודות"הס"ג דא"ק, הנק' ת"ת, כי כח"ב דגוף נק' חג"ת," ראה אות נב' למה תפארת כולל חג"ת נה"י "ונמצא הת"ת היא בינה דגוף. וכן" וגם ה "מלכות המזדווגת, שהיתה עומדת במקום הפה דראש הס"ג דא"ק, עלתה" כפי שקרה בגוף "למקום נקבי עינים דא"ק, שהוא חצי בינה של ראש, ונעשה שם" בראש הס"ג "הזווג, לצורך המ"ה דא"ק הנק' עולם הנקודים, במקום נקבי עינים." במקום חצי בינה, בן כלי השפעה לכלי קבלה, בן ג"ר לז"ת, מחשיב כחצי.

נזכיר ז"א פרושו, זעיר אנפין, פנים קטנות, פנים כוונתו חכמה(חכמת אדם תאיר פניו)שהגדרנו ו"ק-ו' קצוות, רובו חסדים ומיעוטו חכמה.
כאן נתן מבט כללי, ומתחיל לפרט ולהעמיק.
 
נוסיף שבתחילת יציאת פרצוף דס"ג, בזיוג דהכאה על בחי"ב דעביות וג' דהתלבשות, עלייה נעשה ס"ג בראש, לאחר שהתפשטה קומת טעמים עד הטבור, החל מסך דטבור דס"ג להזדכך תוצאת הביטוש, והחל לצאת פרצוף נקודות, הרי שהחל להזדכך מבחי"ב לבחי"א בכך השווה צורתו לו"ק=בחי"א שמתחת לטבור דא"ק לכן ירד והלביש מתחת לטבור דס"ג.(ראו אות יג' החוק הרוחני, שיוי ושינוי צורה) 

35
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- February 26, 2023, 13:58 »
נט) והנה השיתוף הזה של המלכות בבינה נעשה בפרצוף ס"ג דא"ק, וגרם לצמצום ב' בעולמות שממנו ולמטה, כי נעשה בו סיום חדש על אור העליון, דהיינו במקום הבינה. ונמצא שהמלכות המסיימת, שהיתה עומדת בסיום רגלי הס"ג דא"ק, ממעל הנקודה דעוה"ז, עלתה וסיימה את אור העליון במקום חצי בינה דגוף הס"ג דא"ק, הנק' ת"ת, כי כח"ב דגוף נק' חג"ת, ונמצא הת"ת היא בינה דגוף. וכן מלכות המזדווגת, שהיתה עומדת במקום הפה דראש הס"ג דא"ק, עלתה למקום נקבי עינים דא"ק, שהוא חצי בינה של ראש, ונעשה שם הזווג, לצורך המ"ה דא"ק הנק' עולם הנקודים, במקום נקבי עינים.
36
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- February 24, 2023, 16:44 »
נח) וז"ס" וזה סוד "מ"ש" מה שאמרו "חז"ל (ב"ר ספי"ב) בתחלה עלה במחשבה לברא את העולם במדת הדין" צ"א. שלא לקבל ברצל"ק לעצמו "וראה שאין" תיקון הרצל"ק "העולם מתקיים," לכן "הקדים מדת הרחמים ושתפה למדת הדין. פירוש, כי כל תחילה ואח"כ הנאמר ברוחניות, פירושו סבה ומסובב," סיבה ותוצאה "וז"ש, שהסבה הראשונה של העולמות, דהיינו פרצופי א"ק שנאצלו תחילת כל העולמות, נאצלו" יצאו בהתגברות שלא לקבל בכלי קבלה "במדת הדין, דהיינו בבחינת מלכות לבד, הנק' מדת הדין, דהיינו הבחי"ד, שנצטמצמה ויצאה" מהמדרגה כי לא קיבלה אור "בבחינת חלל פנוי" לתיקונים "וסיום לרגלי א"ק. שה"ס" הוא סוד "הנקודה" מלכות דעליון/סיבה, היא כתר לתחתון "דעוה"ז, הנמצאת למטה מסיום רגלי א"ק בבחינת חלל פנוי וריקן מכל אור כנ"ל. וראה שאין העולם מתקיים, דהיינו כנ"ל, שבאופן זה לא היה שום אפשרות לאדם, הצריך להברא מבחי"ד הזו, שיוכל לסגל מעשים של השפעה, שעל ידו יתקיים העולם במדת התיקון הנרצה, לכן הקדים מדת הרחמים ושתפה למדת הדין. פי'," פירוש "ספירת בינה נק' מדת הרחמים, וספירת המלכות נק' מדת הדין, משום שעליה נעשה הצמצום. והמאציל העלה מדת הדין, שהוא כח הסיום" הצמצום "הנעשה בספירת המלכות, והעלה אותה אל הבינה, שהיא מדת הרחמים, ושיתף אותם יחד זה בזה, שע"י השתתפות הזו נעשת גם הבחי"ד שהיא מדת הדין כלולה מניצוצי השפעה שבכלי דבינה. (כנ"ל באות ה' ע"ש). שבזה נעשה הכשר לגוף האדם" ברצל"ק לעצמו "היוצא מבחי"ד, שיהיה כלול גם ממדת ההשפעה, אשר יוכל לעשות מע"ט" מעשים טובים "ע"מ" על מנת "להשפיע נ"ר" נחת רוח "ליוצרו," לא לעצמו "עד שיהפך מדת הקבלה שבו שתהיה כולה ע"מ להשפיע, שעי"ז" על ידי זה "יתקיים העולם לתיקון הנרצה מבריאת העולם, כנ"ל." על ידי זה מלכות דא"ס תוכל לקבל בעל מנת להשפיע/ללא שינוי ולא ברצל"ק לעצמו המפריד את מלכות דאין סוף, ממחשבת הבריאה להנות לנבראיו
37
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- February 22, 2023, 03:39 »
נח) וז"ס מ"ש חז"ל (ב"ר ספי"ב) בתחלה עלה במחשבה לברא את העולם במדת הדין וראה שאין העולם מתקיים, הקדים מדת הרחמים ושתפה למדת הדין. פירוש, כי כל תחילה ואח"כ הנאמר ברוחניות, פירושו סבה ומסובב, וז"ש, שהסבה הראשונה של העולמות, דהיינו פרצופי א"ק שנאצלו תחילת כל העולמות, נאצלו במדת הדין, דהיינו בבחינת מלכות לבד, הנק' מדת הדין, דהיינו הבחי"ד, שנצטמצמה ויצאה בבחינת חלל פנוי וסיום לרגלי א"ק. שה"ס הנקודה דעוה"ז, הנמצאת למטה מסיום רגלי א"ק בבחינת חלל פנוי וריקן מכל אור כנ"ל. וראה שאין העולם מתקיים, דהיינו כנ"ל, שבאופן זה לא היה שום אפשרות לאדם, הצריך להברא מבחי"ד הזו, שיוכל לסגל מעשים של השפעה, שעל ידו יתקיים העולם במדת התיקון הנרצה, לכן הקדים מדת הרחמים ושתפה למדת הדין. פי', ספירת בינה נק' מדת הרחמים, וספירת המלכות נק' מדת הדין, משום שעליה נעשה הצמצום. והמאציל העלה מדת הדין, שהוא כח הסיום הנעשה בספירת המלכות, והעלה אותה אל הבינה, שהיא מדת הרחמים, ושיתף אותם יחד זה בזה, שע"י השתתפות הזו נעשת גם הבחי"ד שהיא מדת הדין כלולה מניצוצי השפעה שבכלי דבינה. (כנ"ל באות ה' ע"ש). שבזה נעשה הכשר לגוף האדם היוצא מבחי"ד, שיהיה כלול גם ממדת ההשפעה, אשר יוכל לעשות מע"ט ע"מ להשפיע נ"ר ליוצרו, עד שיהפך מדת הקבלה שבו שתהיה כולה ע"מ להשפיע, שעי"ז יתקיים העולם לתיקון הנרצה מבריאת העולם, כנ"ל.
38
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- February 21, 2023, 00:11 »
נז) ותדע, שבאלו הג' הפרצופין גלגלתא ע"ב וס"ג דא"ק, אין עוד אפי' שורש לד' העולמות אבי"ע, כי אפילו בחינת מקום לג' עולמות בי"ע עוד לא היה כאן, שהרי פרצוף הפנימי דא"ק היה נמשך עד הנקודה דעוה"ז. וכן לא נגלה עוד שורש לענין תיקון הנרצה, שבסבתו נעשה הצמצום כי כל הנרצה בדבר הצמצום שנעשה בבחי"ד, היה בכדי לתקנה שלא תהיה בה שום שינוי צורה עם קבלתה את אור העליון, (כנ"ל באות יו"ד). והיינו כדי לברוא גוף האדם מבחינה ד' ההיא, ועם העסק שלו בתורה ומצוות על מנת להשפיע נ"ר ליוצרו, יהפך את כח הקבלה שבבחי"ד שיהיה ע"מ להשפיע, שבזה משווה צורת הקבלה להשפעה גמורה, ואז יהיה גמר התיקון, כי בזה תחזור הבחי"ד להיות לכלי קבלה על אור העליון, וגם תהיה בדביקות גמורה עם האור, בלי שום שינוי צורה כלל, כנ"ל. אמנם עד עתה לא נגלה עוד שורש לתיקון הזה, כי לענין זה צריך האדם להיות כלול גם מבחינות העליונות שלמעלה מבחי"ד, כדי שיהיה בו ההכשר לעשות מעשים טובים של השפעה, ואם היה האדם יוצא מהמצב של פרצופי א"ק, היה כולו מבחינת חלל פנוי, כי הבחי"ד הצריכה להיות לשורש גופו של האדם, היתה כולה מלמטה מרגלי א"ק, בבחינת חלל פנוי וריקן בלי אור, להיותה נמצאת בהפכיות הצורה מאור העליון, שנבחנת משום זה לבחינת פרודא ומיתה. ואם היה נברא האדם ממנה, לא היה יכול לתקן מעשיו כלל, כי לא היה בו שום ניצוצין של השפעה, והיה נמשל כבהמות, שאין בהם מבחינת השפעה ולא כלום, שכל חייהם הוא אך לעצמם. וכדוגמת הרשעים, השקועים בתאות הקבלה לעצמם, ואפילו החסד דעבדין, לגרמייהו עבדין, שעליהם נאמר רשעים בחייהם נקראים מתים, להיותם בהפכיות הצורה מחי החיים.

נז) ותדע, שבאלו הג' הפרצופין גלגלתא ע"ב וס"ג דא"ק," שקיבלו אור רק בכלי השפעה "אין עוד אפי' שורש לד' העולמות אבי"ע, כי אפילו בחינת מקום" חסרון/רצל"ק "לג' עולמות בי"ע עוד לא היה כאן, שהרי פרצוף הפנימי דא"ק" גלגלתא "היה נמשך עד הנקודה דעוה"ז. וכן לא נגלה עוד שורש לענין תיקון הנרצה," לקבל בהשפעה "שבסבתו נעשה הצמצום כי כל הנרצה בדבר הצמצום שנעשה בבחי"ד, היה בכדי לתקנה שלא תהיה בה שום שינוי צורה" ריחוק/פרוד "עם קבלתה את אור העליון, (כנ"ל באות יו"ד). והיינו כדי לברוא גוף האדם" רצל"ק "מבחינה ד' ההיא, ועם העסק שלו בתורה ומצוות על מנת להשפיע נ"ר" נחת רוח "ליוצרו, יהפך את כח הקבלה שבבחי"ד שיהיה ע"מ להשפיע, שבזה משווה צורת הקבלה להשפעה גמורה, ואז יהיה גמר התיקון, כי בזה תחזור הבחי"ד להיות לכלי קבלה על אור העליון, וגם תהיה בדביקות גמורה עם האור, בלי שום שינוי צורה כלל, כנ"ל. אמנם עד עתה לא נגלה עוד שורש לתיקון הזה, כי לענין זה צריך האדם להיות כלול גם מבחינות" השפעה "העליונות שלמעלה מבחי"ד, כדי שיהיה בו ההכשר לעשות מעשים טובים של השפעה, ואם היה האדם יוצא" מנקודה דעוה"ז שלמטה מרגלי א"ק "מהמצב של פרצופי א"ק, היה כולו מבחינת חלל פנוי, כי הבחי"ד" הרצל"ק לעצמו "הצריכה להיות לשורש גופו של האדם, היתה כולה מלמטה מרגלי א"ק, בבחינת חלל פנוי וריקן בלי אור," כי "להיותה נמצאת בהפכיות הצורה מאור העליון, שנבחנת משום זה לבחינת פרודא ומיתה. ואם היה נברא האדם ממנה, לא היה יכול לתקן מעשיו כלל, כי לא היה בו שום ניצוצין של השפעה, והיה נמשל כבהמות, שאין בהם מבחינת השפעה ולא כלום, שכל חייהם הוא אך לעצמם. וכדוגמת הרשעים, השקועים בתאות הקבלה לעצמם, ואפילו החסד דעבדין, לגרמייהו עבדין," החסד שעושים לעצמם עושים "שעליהם נאמר רשעים בחייהם נקראים מתים, להיותם בהפכיות הצורה מחי החיים." שמי שהרצל"ק מולך עליו נחשב למת.

"אפילו בחינת מקום לג' עולמות בי"ע עוד לא היה כאן."  מקום, נפרש מחלק א' פרק א' בכתבי האר"י
  *א) דע כי  טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים, היה אור  עליון פשוט  ממלא כל המציאות. ולא היה שום  מקום פנוי בבחינת  אויר ריקני  וחלל, אלא היה הכל  ממולא מן אור א"ס פשוט ההוא, ולא היה  לו לא בחינת ראש ולא בחינת סוף

ומפרש בעל הסולם באות ד' "מקום פנוי" דהיינו מקום חסרון, שיהיה ראוי לקבל בו בחינת תיקונים.
גם מפרש בעל הסולם באות ה אויר ריקני - אור דחסדים
39
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי איל ב- February 18, 2023, 22:01 »
צמצום ב' הנק' צמצום נה"י דא"ק

נו) והנה נתבאר היטב ענין הצמצום א' שנעשה על כלי המלכות שהיא הבחי"ד, שלא תקבל לתוכה אור העליון. וכן ענין המסך והזווג דהכאה שלו עם האור העליון, המעלה או"ח, שהאו"ח הזה נעשה לכלי קבלה חדשים במקום הבחי"ד. וכן ענין ההזדככות של המסך דגוף הנעשה בגופין דכל פרצוף, מפאת הביטוש דאו"מ באו"פ, המוציאה ד' הבחינות טנת"א דגוף דכל פרצוף, והמעלה את המסך דגוף לבחינת מסך של ראש, ומכשרתו לזווג דהכאה עם אור העליון, שעליו נולד פרצוף שני הנמוך במדרגה אחת מהפרצוף הקודם. וכן יציאת ג' פרצופין הראשונים דא"ק, הנק' גלגלתא ע"ב ס"ג, וסדר הלבשתם זה את זה.
40
העולמות העליונים / בעניין: פתיחה לחכמת הקבלה
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- February 18, 2023, 12:28 »
1- התפשטות א"ס לעשות כלים בסדר ד הבחינות
2- מלכות דא"ס מקבלת האור ללא סוף
3- מלכות דא"ס מצמצמת את עצמה בבחי"ד אשר בה, האור מסתלק מצב זה נקרא עולם הצמצום.
4- האור העליון(המתפשט ב ד הבחינות כדרכו)מכה במסך דמלכות דראש גולגלתא, עולה ממטה למעלה באו"ח ומלביש האור העליון(ראש)לפי
    יכולת הפרצוף לקבל בהשפעה(בכלי השפעה שבמלכות).
    בזיוג דהכאה זה מחשבת המלכות כמה יכולה לקבל בעל מנת להשפיע, האו"ח שהלביש האו"י נחשב לכלי קבלה חדשים, מתפשט ממעלה
    למטה  לגוף לתוך המלכות מינה ובה ונקרא או"פ.
5- האו"פ מתפשט מפה דראש(מלכות המזדוגת) עד הטבור (מלכות המסימת)
6- האור שהיה צריך להתקבל בכלי הקבלה שמטבור ולמטה נדחה מקבלה ונקרא או"מ
7- ביטוש פנימי ומקיף, מאביד במסך עביות ד, נבחן ש המסך שבטבור עולה(מזדכך)לראש.
8- בראש נעשה זיווג דהכאה על בחי"ג. וחוזר כל התהליך ראש התפשטות לגוף טבור וכו'  הפרצוף שיוצא נקרא ע"ב דא"ק מלביש בחיצוניות פרצוף גולגלתא, פה דראש ע"ב בחזה, מחזה עד פה דגולגלתא ראש דע"ב. מחזה עד טבור דגולגתא גוף/תוך וסוף דע"ב.
ע"ב אינו יורד מתחת לטבור גל' ששם רצונות לקבל של בחי"ד, ולע"ב אין כח התגברות על בחי"ד.
בדרך זו ממשכים ויצאים פרצוף ס"ג על בחי"ב שבמסך. פרצוף מ"ה על בחי"א. ופרצוף ב"ן על עביות שורש שבמסך. מ"ה וב"ן מלבישים מתחת לטבור גל'. ויתבאר.

התיאור שבכאן הוא טכני, מטרתו לעזור לזכור את שלבי ההשתלשלות בלבד.
אך חשוב לזכור שמדובר במצבים משתנים כל שינוי צורה הוא מצב חדש בשם חדש, ואינו טכני כלל, אלה מבטא את רצון הנברא לדבקות בשיווי צורה.

יותר חשוב לחזור וללמוד לראות את כל פרטי השלבים, המצבים, בלשונו של בעל הסולם.
עמודים: 1 2 3 [4] 5 6 ... 10