11
העולמות העליונים / בעניין: להכניס את משה רבינו לארץ ישראל
« הודעה אחרונה על ידי נסין ב- March 31, 2024, 15:49 »מה הוא באות קב' לעיל "ויפן כה וכה וירא כי אין איש, עוזר לי. להוציאני מצער הזה מקבורה"
זהר הסולם, בראשית א'. מאמר ויצר וגו' כל חית השדה
רעו) ובגין דא משה לא מית ואדם אתקרי איהו, ובגיניה אתמר בגלותא בתראה, ולאדם וגו' אלא כלהו כנגדו: וממשיך ר"ש, ועל כן משה לא מת, כי הוא עם השכינה בגלות, כנ"ל. והוא נקרא אדם, ועליו נאמר בגלות האחרון, ולאדם לא מצא עזר אלא כולם הם כנגדו. וכן עמודא דאמצעיתא, אתמר ביה ולאדם לא מצא עזר דאפיק שכינתיה מן גלותא, הה"דזה שכתוב ויפן וגו',וכן נאמר הכתוב, ולאדם לא מצא עזר כנגדו על עמודא דאמצעיתא, שהוא ז"א, דהיינו שלא היה מי שיעזור לו, להוציא השכינה מן הגלות, וז"ש ויפן כה וכה וירא כי אין איש, ומשה, איהו בדיוקניה ממש, דאתמר ביה ולאדם וגו', ומשה הוא בבחינתו ממש, דהיינו כמו עמודא דאמצעיתא ונאמר בו ולאדם לא מצא עזר כנגדו, כמו שנאמר על עמוד"א. עמוד האמצעי הוא ז"א הוא הקב"ה. בפתיחה לחכמת הקבלה באות צב' מזכיר בעל הסולם עניין עמוד האמצעי - צורת המחשבה להכנסת משה רבנו לארץ ישראל, כלומר להשוות צורת מחשבתנו להשגת פנימיות תורת ישראל.
השכינה בגלות, היא עם ישראל בפרוד, "השפחה הטמאה, שהיא הלעומת דשפחה דקדושה."
תיקוני זהר עם פירוש מעלות הסולם, תקונא שתיתאה, מאמר קן צפור, אות לד'
פירוש מעלות הסולם
לד) ויפן כה וכה וגו': ויפן כה וכה וירא כי אין איש, אלא איש לדרכו, פונים בעסקיהם ובדרכים שלהם, איש לבצעו מקצהו, כלם פונים לבצעם מן הקצה אל הקצה בבצע של עולם הזה, לרשת את עולם הזה, ואין הם מבחינות האנשים האלה שנאמר בהם אנשי חיל יראי אלקים שונאי בצע. אלא כלם צועקים בתפילות יום הכפורים, ככלבים, הב הב לנו מזונות, סליחה וכפרה וחיים, כתבנו לחיים. והם עזי נפש, כאלו עובדי כוכבים שבעולם, שצועקים אליו, ואין להם בושת פנים, מלהתפלל ולבקש רק להנאת עצמם.
"ואין הם מבחינות האנשים האלה שנאמר בהם אנשי חיל יראי אלקים שונאי בצע"
זהר הסולם, בראשית א'. מאמר ויצר וגו' כל חית השדה
רעו) ובגין דא משה לא מית ואדם אתקרי איהו, ובגיניה אתמר בגלותא בתראה, ולאדם וגו' אלא כלהו כנגדו: וממשיך ר"ש, ועל כן משה לא מת, כי הוא עם השכינה בגלות, כנ"ל. והוא נקרא אדם, ועליו נאמר בגלות האחרון, ולאדם לא מצא עזר אלא כולם הם כנגדו. וכן עמודא דאמצעיתא, אתמר ביה ולאדם לא מצא עזר דאפיק שכינתיה מן גלותא, הה"דזה שכתוב ויפן וגו',וכן נאמר הכתוב, ולאדם לא מצא עזר כנגדו על עמודא דאמצעיתא, שהוא ז"א, דהיינו שלא היה מי שיעזור לו, להוציא השכינה מן הגלות, וז"ש ויפן כה וכה וירא כי אין איש, ומשה, איהו בדיוקניה ממש, דאתמר ביה ולאדם וגו', ומשה הוא בבחינתו ממש, דהיינו כמו עמודא דאמצעיתא ונאמר בו ולאדם לא מצא עזר כנגדו, כמו שנאמר על עמוד"א. עמוד האמצעי הוא ז"א הוא הקב"ה. בפתיחה לחכמת הקבלה באות צב' מזכיר בעל הסולם עניין עמוד האמצעי - צורת המחשבה להכנסת משה רבנו לארץ ישראל, כלומר להשוות צורת מחשבתנו להשגת פנימיות תורת ישראל.
השכינה בגלות, היא עם ישראל בפרוד, "השפחה הטמאה, שהיא הלעומת דשפחה דקדושה."
תיקוני זהר עם פירוש מעלות הסולם, תקונא שתיתאה, מאמר קן צפור, אות לד'
פירוש מעלות הסולם
לד) ויפן כה וכה וגו': ויפן כה וכה וירא כי אין איש, אלא איש לדרכו, פונים בעסקיהם ובדרכים שלהם, איש לבצעו מקצהו, כלם פונים לבצעם מן הקצה אל הקצה בבצע של עולם הזה, לרשת את עולם הזה, ואין הם מבחינות האנשים האלה שנאמר בהם אנשי חיל יראי אלקים שונאי בצע. אלא כלם צועקים בתפילות יום הכפורים, ככלבים, הב הב לנו מזונות, סליחה וכפרה וחיים, כתבנו לחיים. והם עזי נפש, כאלו עובדי כוכבים שבעולם, שצועקים אליו, ואין להם בושת פנים, מלהתפלל ולבקש רק להנאת עצמם.
"ואין הם מבחינות האנשים האלה שנאמר בהם אנשי חיל יראי אלקים שונאי בצע"